Ile waży garaż blaszany 3×5? Waga, konstrukcja i porady

Aktualizowane: 17 czerwca, 2025 Aktualizował Redakcja ZycieBezOgraniczen

Garaż blaszany 3×5 m to jedno z najpopularniejszych i najbardziej ekonomicznych rozwiązań do ochrony samochodu, narzędzi czy sprzętu ogrodowego. Jednak przed zakupem i montażem pojawia się kluczowe, praktyczne pytanie: ile waży garaż blaszak 3×5? Odpowiedź na nie jest niezwykle ważna, ponieważ waga konstrukcji ma bezpośredni wpływ na planowanie transportu, przygotowanie podłoża i sam montaż. W tym kompleksowym poradniku podamy konkretne przedziały wagowe, wyjaśnimy, co dokładnie wpływa na masę „blaszaka” i podpowiemy, na co zwrócić uwagę, aby uniknąć problemów.

Jaka jest waga standardowego garażu blaszanego 3×5 m?

Na samym początku odpowiedzmy wprost na najważniejsze pytanie. Standardowy, najprostszy garaż blaszany o wymiarach 3 metry szerokości na 5 metrów długości (15 m²) waży zazwyczaj:

od 450 do 600 kg

Ten przedział wagowy dotyczy najpopularniejszej konfiguracji, czyli:

  • Konstrukcja: z kątowników zimnogiętych, pomalowanych farbą podkładową.
  • Poszycie: z blachy trapezowej ocynkowanej.
  • Dach: jednospadowy na tył.
  • Brama: dwuskrzydłowa, otwierana na boki.

Jednakże, jak widać, rozpiętość wagowa jest spora. Dzieje się tak, ponieważ każdy element konstrukcji ma swoją masę, a zmiana nawet jednego z nich może znacząco wpłynąć na końcowy wynik.

Co dokładnie wpływa na wagę „blaszaka”? Analiza element po elemencie

Całkowita waga garażu to suma mas jego poszczególnych komponentów. Przyjrzyjmy się, które z nich mają największe znaczenie.

1. Rodzaj i grubość konstrukcji nośnej

To szkielet Twojego garażu i najcięższy jego element. Na rynku dominują dwa rozwiązania:

  • Konstrukcja standardowa (kątowniki zimnogięte): To lżejsza i tańsza opcja. Profile wykonane są z blachy o grubości ok. 2 mm. Jest to rozwiązanie wystarczające dla większości standardowych garaży, a waga samej konstrukcji dla garażu 3×5 m to około 250-350 kg.
  • Konstrukcja wzmocniona (profile zamknięte): Wykonana jest z kwadratowych lub prostokątnych profili stalowych (podobnych do tych w ogrodzeniach). Jest znacznie sztywniejsza, bardziej wytrzymała i cięższa. Wybór takiej konstrukcji może zwiększyć wagę garażu o 30-50%, a sam szkielet może ważyć nawet 400-500 kg. [Link wewnętrzny do artykułu o: garaż z profili zamkniętych – czy warto?]
CZYTAJ  Ile osób weszło na Mount Everest? Aktualne statystyki i fakty

2. Rodzaj i grubość blachy poszycia

Blacha, którą obity jest garaż, również ma swoją wagę. Standardowo używa się blachy trapezowej T7 (na ściany) i T14 (na dach).

  • Blacha ocynkowana: To podstawowa, najlżejsza i najtańsza opcja. Waga 1 m² blachy ocynkowanej o grubości 0,45-0,50 mm to około 4-5 kg.
  • Blacha akrylowa (w kolorze): Jest to blacha ocynkowana, dodatkowo pokryta warstwą podkładu i lakieru akrylowego. Jest nieznacznie cięższa od samej blachy ocynkowanej.

Dla garażu 3×5 m potrzebujemy około 35-40 m² blachy na ściany i dach, co daje łączną wagę poszycia w przedziale od 150 do 200 kg.

3. Rodzaj dachu i bramy

  • Dach: Dach dwuspadowy, ze względu na bardziej złożoną konstrukcję więźby dachowej, będzie o około 40-60 kg cięższy od najprostszego dachu jednospadowego.
  • Brama: Największą różnicę w wadze generuje wybór bramy.
    • Brama dwuskrzydłowa (standard): Jest najlżejszą opcją.
    • Brama uchylna: Jest znacznie cięższa ze względu na masywniejszą konstrukcję, system sprężyn i przeciwwag. Może dodać do wagi garażu nawet 70-100 kg w porównaniu do bramy dwuskrzydłowej.

Jak waga garażu zmienia się w zależności od dodatków? [Tabela]

Każdy dodatkowy element to kolejne kilogramy. Poniższa tabela przedstawia przybliżoną wagę najpopularniejszych dodatków.

Dodatkowy elementPrzybliżony wzrost wagiPraktyczne znaczenie
Brama uchylna (zamiast dwuskrzydłowej)+ 70-100 kgNajwiększy „skok” wagowy. Wymaga solidniejszej konstrukcji i większej uwagi przy montażu.
Dach dwuspadowy (zamiast jednospadowego)+ 40-60 kgBardziej złożona i cięższa konstrukcja dachu.
Konstrukcja z profili zamkniętych+ 150-200 kgDrastycznie zwiększa wagę, ale i wytrzymałość. Konieczna przy większych garażach lub w rejonach o dużych opadach śniegu.
Dodatkowe drzwi wejściowe („furtka”)+ 15-20 kgNiewielki, ale zauważalny wzrost wagi.
Otwór okienny (uchylny)+ 10-15 kgDodatkowe wzmocnienia wokół okna i sama rama okienna dodają kilka kilogramów.
Orynnowanie+ 10-15 kgKomplet rynien z hakami i rurą spustową to dodatkowy ciężar.
Filc antykondensacyjny (nakładany na dach)+ 5-10 kgNiewielki wzrost wagi, ale znacząca poprawa komfortu użytkowania.

Przykład: Waga garażu 3×5 w wersji „premium” (konstrukcja z profili zamkniętych, brama uchylna, dach dwuspadowy) może z łatwością przekroczyć 800 kg, czyli niemal dwukrotnie więcej niż w wersji podstawowej.

CZYTAJ  Jak napisać skargę do PIP?

Dlaczego waga garażu jest tak ważna? 3 praktyczne powody

  1. Transport: O ile producenci zazwyczaj oferują transport w cenie, o tyle jeśli planujesz samodzielnie przewieźć garaż, jego waga jest kluczowa. Konstrukcja o masie 500-600 kg wymaga odpowiedniej przyczepy lub busa dostawczego.
  2. Przygotowanie podłoża: Choć „blaszak” jest konstrukcją lekką w porównaniu do garażu murowanego, jego waga nie jest zerowa. Podłoże musi być stabilne i wypoziomowane. [Link zewnętrzny do: Poradnik budowlany – Jak przygotować podłoże pod garaż blaszany]
  3. Montaż i bezpieczeństwo: Przenoszenie i składanie ciężkich elementów (zwłaszcza ścian i dachu) wymaga co najmniej 2-3 silnych osób. Należy zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć wypadku.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

  • Czy mogę postawić garaż blaszany bezpośrednio na trawie?
    Absolutnie nie. Garaż musi stać na stabilnym, wypoziomowanym i utwardzonym podłożu, takim jak wylewka betonowa, płyta fundamentowa, kostka brukowa lub bloczki betonowe (tzw. stopy fundamentowe).
  • Ile osób potrzeba do montażu garażu 3×5?
    Do bezpiecznego i sprawnego montażu standardowego garażu zaleca się co najmniej 2 osoby. W przypadku cięższych wersji z bramą uchylną lub z profili zamkniętych, bezpieczniej jest pracować w 3 osoby.
  • Czy waga garażu wpływa na konieczność uzyskania pozwolenia na budowę?
    Nie, waga nie ma tu znaczenia. Kluczowa jest powierzchnia zabudowy. Garaże i wiaty o powierzchni do 35 m² zazwyczaj wymagają jedynie zgłoszenia, a nie pozwolenia na budowę, o ile na każde 500 m² działki nie przypada więcej niż dwa takie obiekty. Zawsze jednak warto sprawdzić lokalne przepisy w swoim urzędzie.

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane